måndag 13 april 2015

Favoritrecept: Toscakaka


Idag tänkte jag dela med mig av receptet på Toscakaka från denna bok, Sju sorters kakor. Denna kaka blev riktigt god och var en favorit när jag hade kalas. Jag tycker annars inte så mycket om mandel i bakverk, men denna är ett undantag :D 

Toscakaka (16 bitar)
100 g smör
2 ägg
1,5 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 dl grädde eller mjölk

Glasyr:
1 dl socker
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk
1 påse (50 g) mandelspån eller 1,5 dl (100 g) skållad, skalad, hackad sötmandel

Ugnstemp:175 grader, varmluft 175 grader

Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Smält matfettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjölet blandat med bakpulvret, matfettet och vätskan. Häll smeten i formen. Grädda kakan i nedre delen av ugnen 20-25 min. Förbered under tiden glasyren.

 Blanda ingredienserna i en kastrull. Värm massan under försiktig omrörning tills alltsammans blandat sig och tjocknat. Bred glasyren på kakan. Flytta upp kakan till mitten av ugnen. Grädda ytterligare 15 min eller tills den fått färg.

Jag hade snäppet mindre socker (råsocker använde jag) och mera mandelspån till glasyren. Det är väl en smaksak :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar