lördag 28 mars 2020

Muminmuggar

Ett av mina favoritcitat från Too-Ticki: "allting är mycket osäkert, och det är just det som lugnar mig." Såna känslor har jag just nu blandat med oroskänslor i dessa tider.

Kommer du hem till mig får du se en hel del Muminsaker. Det är vissa saker jag samlar, andra är lite mera om jag hittar ett bra erbjudande eller loppisfynd så passar jag på. Detta är inte ett sponsrat inlägg. Är du lite intresserad eller samlar så får ni lite tips!

Bilden är tagen i början av januari och det har kommit till flera sen dess. Nu är det närmare 80 st med en 90-talsmugg. Bokhyllan är Billy/Oxberg från Ikea och har köpt till många hyllor. Den är hög och smal så den måste fästas i väggen. 
Muminmuggarna. Det finns många. Över 100 stycken, beroende på hur man räknar. Den äldsta som ni hittar i min samling är muminpappa, en blå mugg från 1990-talet. Visste ni att muggen Kärlek/Rakkaus började tillverkas redan 1996? För mig så får detta ta tid. Drömmen är ju att äga Fazer muggen och Mumintrollet dagdrömmer, om det blir sann får framtiden visa. 


Muggarna som kommer hem till min samling jag hitta för värdepris eller lägre. De får vara använda, bara de är i ett gott skick. Ett av mina favoritfynd är midsommar för 10€. Hur och var köper jag? Går nu som då på loppis (inte just nu förstås och kommer inte att göra det för en tid heller pga. Corona situationen), spanar på FB loppisar, efterlyser bland vänner/bekanta/följare på sociala medier eller min favoritsida för köp/sälj - Muumimukit Rahaksi. Har beställt både muggar och fat och det har alltid varit bra packat och snabb leverans.


Japanska Yamaka har också Muminmuggar, denna fyndades på Combo för ett bra tag sen.

Har ännu inte vågat riskera köpa via FB, Marketplace, Find it etc där man inte är 100% säker i vilket skick den är, hur den kommer att vara packad och tyvärr så finns det både fejkmuggar och de som försöker lura en på pengar. Därför beställer jag hellre från en sida med Moomin Characters licens som Muumimukit Rahaksi, stöder ett finskt företag och får på förhand läsa om skick och titta på ordenltiga foton.

Muurlas emaljmuggar finns det 2 stycken av, den här är från Muminmuseumet och den andra jag har är exklusivt tillverkat för Veljet Keskinens butiken i Tuuri.

Förvaringstips: Har inte upplevt detta men ser med jämna mellanrum vitrinskåp med glashyllor som faller sönder. Det är en sak som jag inte kommer att skaffa för dessa ändamål. Det är bra med dörrar också för att undvika lika mycket damm.

Guess what happens next? Är en undberbar bok för alla muminälskare. Finns på adlibris, jag köpte min på Muminmuseumet i Tammerfors 2019.


Dubletter - vilka far i vitrinskåpet? Hittills finns över 10 st i daglig användning hos oss, vilka är dubletter. Har jag flera av samma så den med kronstämpel i botten åker direkt till vitrinskåpet. De här är ännu tillverkade i Finland.

Den enda barnmuggen jag äger som också var ett loppisfynd.

Muminrelaterade webbplatser:

Muumimukit Rahaksi Köp/sälj hemsida

Moder Sverige  Bra bilder för att undvika fejk, info och namn om alla muggar på svenska. Bra översikt.

Muumitaivas - Arkiv jag brukar se om när de kom ut, namn värde.

Muumimukit.com - Att se ca värde, inte alltid helt 100%. Kollar denna och föregående och överlag googlar. De har även webshop.

Moomin.com Officiell sida, här finns mycket intressant.

Samlar ni på Muminmuggar eller Muminrelaterade saker? Har du något tips? Kommentera gärna, mera Mumininlägg kommer i framtiden.




2 kommentarer:

  1. Men wow, vilken samling!! �� Här samlas det på muminböcker. Både jag och barnet älskar dem! Vi har ett tiotal muminmuggar och -tallrikar som vi fått i present också, men jag har inte samlat på dem medvetet. De är i daglig användning som kaffekoppar. �� Barnets tallrikar, muggar, handdukar osv har också muminmotiv, så det är väldigt mycket mumin i vårt hus för tillfället. �� Jag skulle gärna vilja bygga ett muminhus som lekstuga också, men vi får se hur det blir med den saken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! <3 Får så mycket spam så hade glömt att jag måste godkänna kommentarena innan de syns här oops, well bättre sent än aldrig ;) Låter fint, de är verkligen tidlösa kärl i ett hem. Ett muminhus vore drömmen! Jag skulle gärna ha en för katterna :)

      Radera